Vanaf maandag 8 juni ontvangen de diensten van Gemeente Denderleeuw hun bezoekers op afspraak. Op deze manier willen ze iedereen een veilige én efficiënte dienstverlening op maat aanbieden, nu en in de toekomst.
Voortaan kunnen de Denderleeuwenaren bij alle diensten van het lokale bestuur uitsluitend terecht op afspraak. Dit zowel in het administratief centrum, het OCMW, het Huis van het Kind als het Kasteeltje.
“Door de coronamaatregelen werkten de diensten de facto al op afspraak, al bleef dit nog beperkt tot de meest essentiële dienstverlening. Vanaf 8 juni kunnen onze inwoners opnieuw voor alle dienstverlening terecht bij onze diensten, maar we behouden wel het systeem van werken op afspraak”, legt schepen Andy Depetter, bevoegd voor Organisatie en Kwaliteit, uit. “Na de vernieuwing van de onthaalwerking, de introductie van de klantgeleiding in het administratief centrum, de doorgedreven digitalisering van onze werking en de uitbouw van ons digitale loket op de website, is dit een logische volgende stap naar een betere en efficiëntere dienstverlening voor de burger en de modernisering van ons lokaal bestuur.”
“Onze inwoners kunnen nu al heel wat zaken met de gemeente regelen ‘vanuit hun kot’. Ons digitaal loket op de gemeentelijke website verzamelt een heleboel dienstverlening die perfect van thuis kan aangevraagd worden”, vult Marnick Vaeyens, schepen van ICT en Communicatie, aan. “Akten en attesten van de dienst Burgerzaken, vergunningen voor innames openbaar domein, meldingen doorgeven, online solliciteren, een adreswijziging melden, premies aanvragen… het kan allemaal via het digitaal loket.”
Voor een aantal zaken is een fysiek bezoek aan de gemeentediensten wel noodzakelijk, bijvoorbeeld bij het inlezen van de vingerafdrukken voor een identiteitskaart. In dat geval moeten de inwoners voortaan dus een afspraak inplannen.
Dat kan online via een webformulier op www.denderleeuw.be/afspraak of telefonisch. Hiervoor is er per locatie een telefoonnummer: voor een bezoek aan het gemeentehuis (diensten Burgerzaken, Openbare Ruimte, Wonen & Ondernemen…) is dit 053 640 680, voor een bezoek aan het OCMW (sociale dienst, Samenleven) is er 053 663 363, voor een bezoek aan het Huis van het Kind (dienst Opvoeden, kinderopvang) bel je eerst 053 641 470 en voor een bezoek aan het Kasteeltje (dienst Vrije Tijd) spreek je af op 053 645 400.
Als je enkel bepaalde documenten, zoals een rijbewijs of reispas, komt afhalen in het administratief centrum, hoef je geen afspraak te maken. Dit kan eenvoudig aan het snelloket van het onthaal. Ook kan je daar zoals vanouds terecht voor informatie of zelfs om een afspraak in te plannen voor een bezoek aan de andere diensten.
“Ook goed om weten: we testen nu een softwaretoepassing waarmee onze inwoners zelf het voor hen meest geschikte tijdstip kunnen kiezen en meteen online een afspraak kunnen inboeken voor de dienst Burgerzaken”, aldus schepen Marnick Vaeyens. “In combinatie met het klantgeleidingssysteem gaat dat een bezoek aan het gemeentehuis veel aangenamer en makkelijker maken. We hopen dit tegen de zomer in orde te krijgen.”
“Een afspraak maken heeft vele voordelen voor onze bezoekers”, vertel schepen Andy Depetter. “Je wordt geholpen op het afgesproken tijdstip en je hoeft dus niet lang te wachten. Bovendien spreek je meteen af met de ambtenaar die jou kan helpen. Die is dus zeker aanwezig als je langskomt en kan zich beter voorbereiden om jouw vraag te behandelen. Ook weet je dan op voorhand welke documenten je zeker moet meebrengen. En, in deze coronatijden niet onbelangrijk, we vermijden onnodige drukte in onze gebouwen en houden zo met z´n allen afstand.”
Burgemeester Jo Fonck: “Bij een bezoek aan onze diensten vragen we met aandrang de voorzorgsmaatregelen strikt in acht te nemen. Kom op tijd (niet te vroeg, niet te laat) en meld je 5 minuten voor je afspraak aan het onthaal en je wordt naar het juiste loket of lokaal doorverwezen. Wie te laat komt, dient een nieuwe afspraak te maken. Kom indien mogelijk alleen, tenzij anders aangegeven door de dienst of wanneer je een tolk nodig hebt. Draag een neus- en mondbedekking, zoals een mondmasker, sjaal of bandana. Was je handen nogmaals bij het binnenkomen van het gebouw met de reinigingsgel. Volg de looproute of aangepaste signalisatie. Behoud steeds een afstand van minimum 1,5 meter van elkaar. Wie zich ziek voelt, blijft uiteraard thuis, annuleert zijn afspraak en kan eventueel al een nieuwe afspraak inplannen.”
Meer info
www.denderleeuw.be/afspraak