Zaterdagochtend tussen 3u en 8u werden de twee brugliggers geplaatst over de spoorweg voor de nieuwe Kemelbrug.
Vrijdagavond omstreeks 20u werd de Kemelbrug afgesloten voor alle verkeer. Niet enkel voor auto´s maar dus ook voor voetgangers en fietsen.
Reden hiervan was dat er in het weekend van 27 tem 29 mei de brugliggers geplaatst werden die over de spoorlijnen gaan voor de nieuwe Kemelbrug.
Hiervoor werd ook het treinverkeer tussen Aalst en Denderleeuw (spoorlijn 50 ) en tussen Denderleeuw en Burst ( spoorlijn 89 ) een tijdje stilgelegd.
De NMBS zorgde voor een busregeling van en naar station Denderleeuw.
Beide brugliggers, die respectievelijk 88 en 74 ton wegen, werden door twee gigantische mobiele kranen op hun plaats gelegd.
De werken gebeurden grotendeels ´s nachts om zo weinig mogelijk hinder voor het treinverkeer te veroorzaken.
Omstreeks 4u lag de eerste brugligger reeds op zijn plaats.
Tussen 6 en 8u werd dan de tweede brugligger geplaatst onder belangstelling van de pers.
De brug zelf is een stalen constructie die voorzien is van een laagje beton. Reden van deze betonlaag is dat de ijzeren constructie om de x aantal jaren dient geverfd te worden en met het laagje beton is dit niet nodig. Hiermee vermijden ze ook hinder voor het treinverkeer.
De openstelling van de nieuwe brug en afbraak van de honderdjaar-oude Kemelbrug is voorzien voor eind 2016.
Onderaan artikel is een timelapse te zien die gerealiseerd werd door Geert Vanden Broeck (www.de-fotostudio.be). Waarvoor onze dank!
De redactie©