De gemeentelijke website van Denderleeuw steekt in een nieuw jasje. De focus ligt volop op gebruiksgemak, zodat inwoners, verenigingen, ondernemers en bezoekers snel de informatie vinden die ze zoeken op www.denderleeuw.be. In dit ‘digitale gemeentehuis’ kan iedereen 24/7 terecht voor alle informatie en heel wat online diensten, vanop verschillende toestellen.
Een lokaal bestuur heeft een enorme hoeveelheid taken en dienstverleningen, in uiteenlopende domeinen. Net zoals het in het ‘echte’ gemeentehuis belangrijk is om makkelijk je weg te vinden naar het juiste loket of de bevoegde dienst, is dat uiteraard ook het geval op de gemeentelijke website.
“Een website is altijd in beweging en wordt continu aangepast en verbeterd. Maar deze keer was een grote sprong noodzakelijk om ook op technologisch vlak even bij te benen en het gebruiksgemak te verbeteren”, legt schepen Marnick Vaeyens, bevoegd voor Communicatie & ICT, uit.
Vernieuwde zoekmachine
“Snel de juiste informatie of online dienstverlening vinden is zeer belangrijk voor de gebruikers. Dat is zeker een doelstelling en continue uitdaging voor de nieuwe website. Daarom plaatsen we de zoekmachine van de site centraal, niet alleen op de startpagina met de grote, centrale zoekbalk, maar op alle webpagina’s via een zoekicoon bovenaan. Gebruikersonderzoek toont immers aan dat de meeste bezoekers niet via de homepage op onze website terecht komen, maar via zoekmachines zoals Google of via bijvoorbeeld links op sociale media. We beschouwen elke webpagina dan ook als een toegangspoort tot onze website. Door de menu- en zoekfunctie op elke pagina op te nemen, maakt het de bezoeker makkelijker om verder te surfen of zoeken”, vervolgt Vaeyens.
Fris design
“Om dezelfde reden hebben we alle ballast op de pagina’s overboord gegooid, zodat de focus ligt op de informatie. De startpagina zit in een fris en helder design en straalt vooral rust en overzichtelijkheid uit. Naast de centrale zoekbalk werd een prominente plaats gegeven aan toptaken en populaire zoekresultaten.”
Het nieuwe platform van Paddle biedt ook nieuwe opmaakmogelijkheden. En dat merk je aan de mooie overzichts- of projectpagina’s zoals rond corona, onze vacatures, het meerjarenplan, de welzijnspagina’s, Ontdek Denderleeuw, het nieuwsoverzicht en de geïntegreerde UiT-agenda, het overzicht van de bekendmakingen en gemeentelijke reglementen… Of aan de integratie van Hinder in Kaart, het dashboard van Denderleeuw in Cijfers en een boekenplank met de edities van De Schakel, die je ook online kan doorbladeren.
Toegankelijk op alle toestellen
Bovendien is de website nu 100% responsief. Het design past zich met andere woorden aan het toestel aan waarmee je surft. Zo is alle inhoud, en ook alle digitale verrichtingen, toegankelijk op alle toestellen. Onderzoek leert dat steeds meer mensen gebruik maken van hun smartphone om te surfen in plaats van hun desktop of laptop. ‘Mobile first’ dus, en daar werd ook aandacht aan besteed in het ontwerp van de website.
Overzichtelijk digitaal loket
Gemeente Denderleeuw zet al enkele jaren hard in op de digitalisering van haar dienstverlening én organisatiestructuur. “Dit gebeurt steeds met een dubbele doelstelling, die ook zo zijn opgenomen in ons meerjarenplan. Ten eerste willen we onze dienstverlening voor inwoners, verenigingen en ondernemingen continu verbeteren en ook zo veel mogelijk digitale alternatieven aanbieden. Bovendien helpt de digitalisering ook om onze interne werking te verbeteren, niet alleen door onze interne processen beter te stroomlijnen maar zeker ook omdat er daardoor meer tijd vrijkomt voor persoonlijke dienstverlening”, zegt Andy Depetter, schepen voor Organisatie & Kwaliteit.
“De nieuwe website vormt in dit verhaal ‘ons digitaal gemeentehuis’ dat 24/7 open is. De site is daarom in de eerste plaats een volledige en gemakkelijk doorzoekbare producten- en dienstencatalogus. Op deze ‘productpagina’s’ geven we door opvallende actieknoppen ook een kanaalvoorkeur mee, die afgeleid is uit ons dienstverleningsconcept dat in 2016 werd uitgetekend”, aldus Depetter.
Schepen Marnick Vaeyens: “Alle producten die online kunnen aangevraagd of afgehandeld worden, zijn ook nog eens apart verzameld in ons digitaal loket. Dat is zeer gebruiksvriendelijk en kreeg ook een stevige update. Vooral de implementatie van de eGovFlow-modules voor de akten en attesten Burgerzaken en de innames Openbaar Domein hebben het digitaal loket zeker een grote boost gegeven. Dat maakt dat al deze documenten en vergunningen op elk moment van de dag, onderweg of van thuis uit, online aan te vragen zijn en afgehandeld kunnen worden. Ook de aankoop van een Denderleeuwbon hebben we recent nog gedigitaliseerd. Het digitaal loket bundelt momenteel al meer dan 50 online diensten en er komen er nog steeds bij.”
Afspraak maken
Door de coronacrisis is de introductie van het werken op afspraak in een stroomversnelling gekomen. “Eind 2019 zijn we gestart met een systeem van klantgeleiding voor de loketten van de dienst Burgerzaken. Dat was al een hele verbetering om de bezoekersstromen aan de loketten in betere banen te leiden. Werken op afspraak was dan ook een logische volgende stap in een betere dienstverlening voor de burger”, zegt schepen Andy Depetter.
“Begin juni 2020 gingen we daarmee van start, deels door de omstandigheden, deels ook omdat we van slag konden gaan met een online afsprakenmodule op de website. Zo wordt het meteen een stuk makkelijker voor de bezoeker om een afspraak te maken op het tijdstip dat hem het beste past. In eerste instantie is de afsprakenmodule gekoppeld aan de producten van de dienst Burgerzaken, die uiteraard de meeste bezoeken aan het gemeentehuis vertegenwoordigen. Voor de andere diensten werd en webformulier gemaakt, zodat ook hiervoor online een afspraak kan aangevraagd worden. Door te werken op afspraak vermijden we onnodige drukte in onze gebouwen en zijn er nauwelijks wachtrijen. Bovendien kan de ambtenaar zich beter voorbereiden om de vraag van de burger te behandelen en nog meer zorgen voor dienstverlening op maat.”