Gemeente Denderleeuw lanceert vandaag in samenwerking met de Raad Lokale Economie en Unizo Denderleeuw de campagne #ik(ver)kooplokaal om de lokale handelaren in deze moeilijke periode te ondersteunen.
“De lokale handelaren hebben het zwaar te verduren tijdens deze crisis en daarom willen we hen ondersteunen met een campagne om onze inwoners te motiveren om lokaal te kopen en onze Denderleeuwse handelaren op die manier te steunen”, legt Jan De Nul, schepen voor Lokale Economie, uit.
Op de gloednieuwe campagnewebsite www.shopindenderleeuw.be vinden de inwoners van Denderleeuw de actuele informatie terug over de handelszaken die momenteel open zijn, afhaling en/of levering verzorgen en een webshop hebben (#ikkooplokaal). Dit wordt grafisch weergegeven op een kaart van Denderleeuw. Ook de Denderleeuwbon wordt extra gepromoot, die nu kan gebruikt worden bij de handelszaken die open zijn, maar ook later als de gesloten handelszaken opnieuw open gaan. Schepen Jan De Nul: “Onze handelaren kunnen via een invulformulier makkelijk de basisinformatie doorgeven over hun huidige dienstverlening. Die wordt dan zo snel mogelijk toegevoegd aan de website, zodat die steeds up-to-date blijft. Ook vinden ze er campagnemateriaal dat ze kunnen gebruiken onder de noemer #ikverkooplokaal.”
“Met de nieuwe website wordt dus ook een volledige communicatiecampagne rond #ik(ver)kooplokaal opgestart”, vervolgt schepen Marnick Vaeyens, schepen voor Communicatie en ICT. “Hiervoor werd promotiemateriaal aangemaakt dat via de website digitaal ter beschikking gesteld wordt aan lokale kopers en verkopers. Zo werden specifieke raamaffiches en Facebook-omslagfoto’s gemaakt. Nu iedereen in zijn kot moet blijven, mikken we nog specifieker voor een campagne via sociale media. Zo vragen we aan trotse lokale kopers om hun Facebook-omslagfoto aan te passen, een affiche aan het raam te hangen of een foto van hun bestelling te posten met de hashtag #ikkooplokaalindenderleeuw. Het zijn als het ware kleine schouderklopjes waarmee ze hun lokale handelaren een groot plezier kunnen doen in deze moeilijke tijden. Maar de hoofdboodschap blijft natuurlijk: koop lokaal!”
“Aan de handelaren bieden we eveneens de mogelijkheid om een affiche uit te hangen en een omslagfoto te gebruiken voor hun Facebook-pagina van de zaak”, vult schepen De Nul aan. “Voor hen doen we een speciale actie: als ze dat willen, kunnen ze hun omslagfoto laten personaliseren. Daarvoor moeten ze ons via ondernemen@denderleeuw.be een foto van zichzelf, bv. aan de toonbank of voor hun winkel, bezorgen en wij passen de omslagfoto aan en bezorgen hen die terug.”
De diensten Communicatie en Ondernemen startten drie weken geleden al samen met Unizo Denderleeuw met het samenstellen van een lijst met handelszaken die tijdens deze coronacrisis open zijn of met een webshop, levering aan huis of afhaaldienst werken. Deze overzichtslijst werd gepubliceerd op de coronawebsite van Gemeente Denderleeuw. Ondertussen werkte de dienst ICT hard aan een nieuwe campagnewebsite, waar alle gegevens op kaart werden gezet. De diensten Communicatie en Ondernemen maakten van de gelegenheid gebruik om in sneltempo een hele campagne op poten te zetten rond lokaal (ver)kopen en winkelhieren.